Gastlessen
De NME-centra bieden op aanvraag gratis gastlessen over zwerfafval en plastic soep aan de basisscholen en buitenschoolse opvang in Zeeland.
Voor de basisscholen bestaat het aanbod uit een serie van drie gastlessen. de buitenschoolse opvangcentra krijgen de mogelijkheid om vijf verschillende workshops af te nemen. De gastlessen en workshops worden gefinancierd vanuit Schoon Zeeland en zijn dus gratis voor de deelnemende scholen en BSO's.
BSO's:
1. Puur & Afval
‘Wat zit er in een flesje sportdrank?’
Wie drinkt graag een flesje energiedrank? We onderzoeken wat er in zit en wat er met plastic afval gebeurt.
2. Giftig Beestje
‘Wat doe je met je lege batterij?’
Een workshop over giftige beestjes met angels, giftanden en… over giftige batterijen. Ontwerp een giftig beestje met een lichtje. De batterij is handig, hij zorgt voor de energie. Waar laat je de batterij als hij leeg is? Zomaar weggooien is niet slim, want er zitten giftige stoffen in.
3. Tetra Trash
‘Kun je iets moois van afval maken?’
Hoeveel drinkpakjes drinken alle kinderen in Nederland samen leeg op een schooldag? Sommige drinkpakjes belanden op straat, in de berm of in het water. Duurt het lang voor zo’n pakje verteerd is? In de workshop onderzoeken we van welke materialen een drinkpakje is gemaakt.
4. Pulp en Papier
‘Kun jij wat de papierwesp kan?’
De papierwesp maakt papieren nestjes van houtpulp. Dat bracht iemand lang geleden op een idee: van hout kun je papier maken. We bedenken hoe je minder papier kunt gebruiken en we gaan zelf oud papier recyclen.
5. Lekker verpakt
‘Hoe verpakt de natuur en kunnen wij dat ook?’
Hoe is voedsel in de natuur verpakt? Een ei heeft een schaal en fruit heeft een schil. Het beschermt tegen stoten en lekken. In de natuur is er geen afval. Schillen worden door de natuur weer opgeruimd: het is voedsel voor wormen, bacteriën en schimmels. Kunnen wij dat ook? Kunnen we zonder plastic een frietbakje maken?
Basisscholen:
De Kunst van recyclen - zwerfafval
'Maak een racewagen van afvalmateriaal'
In een serie van 2 (of indien gewenst, 3) workshops van elk 1 tot 1,5 uur leren leerlingen van groep 7 en 8 van de basisscholen wat de gevolgen van zwerfafval zijn. Ze ontdekken dat er waardevolle materialen in afval zitten en hoe je die opnieuw kunt gebruiken.
Korte inhoud
Afval weggooien, dat kan echt niet meer. Afval hoort in de afvalbak. Nog beter is het om afval te sorteren en in te leveren. Dat is omdat er waardevolle materialen in zitten die opnieuw gebruikt kunnen worden. Recyclen is belangrijk, want op is op. Bovendien kan je zo beter voorkomen dat schadelijke stoffen in onze leefomgeving. We maken een wagen van bruikbaar afvalmateriaal. En we willen dat de wagen (als hij niet meer nodig is) weer helemaal uit elkaar kan. Zo kun je alle onderdelen recyclen of je kunt er iets nieuws van maken. Lukt dat zonder plakband of lijm te gebruiken?
Les 1
De leerlingen krijgen uitleg over het doel van de lessen. Ze leren over afval en wat daarmee gebeurt. Ze leren over ‘de ladder van Lansink’ en doen een proefje waarmee ze ontdekken hoe je gemengd plastic kunt scheiden. Ze maken een begin van het werkstuk.
Les 2
De leerlingen leren over de gevolgen van zwerfafval en de problematiek van de oceaansoep. Ze leren hoe dat beter kan. In deze les gaat het vooral om creativiteit: leerlingen ontwerpen en maken een afvalwagen van ingezameld afvalmateriaal. De wagens worden getest op vorm en kleur, of hij goed kan rijden en of de wagen demontabel en recyclebaar is.
Les 3
De leerlingen gaan tijdens de derde workshop naar buiten. Ze leren welke afvalsoorten er apart ingzameld worden en hoe lang het duurt voordat zwerfafval verteert. Ze bespreken van tevoren waar het meeste zwerfafval te vinden kan zijn: langs ‘snoeproutes’ van winkel naar school, bij sportvelden en bij ‘hotspots’. Met afvalknijpers en vuilniszakken gaan ze in de omgeving van school het zwerfafval opruimen. Na afloop bekijken we wat er gevonden is.